دسته‌بندی نشده

ویژگی های لباس ورزشی

آیا می‌دانستید که داشتن لباس ورزشی مناسب چه تاثیری بر عملکرد ما در ورزش دارد؟ قطعا همه دوست داریم زیبا به نظر برسیم، مخصوصاً اکنون که لباس‌های ورزشی مختلف و جذابی در بازار وجود دارد، اما غیر از زیبایی، موارد دیگری در انتخاب لباس مناسب ورزشی نیز مهم است.

اگر می خواهید زیبا به نظر برسید، و در عین حال در ورزش خود راحت و موفق باشید، به یک لباس ورزشی مناسب نیاز دارید. در این مطلب، همه چیزهایی که باید در هنگام انتخاب لباس ورزشی بدانید را به شما خواهیم گفت.

لباس ورزشی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

داشتن یک لباس مناسب ورزشی اهمیت زیادی دارد و روی تمرین و ورزش شما هم می‌تواند تاثیر بگذارد.

ویژگی‌هایی که لباس ورزشی باید داشته باشد را اکنون معرفی می‌کنیم.

مخصوص ورزش‌تان باشد!

لباسی که تهیه می‌کنید باید مخصوص ورزش خودتان باشد و به شما اجازه دهد کاملا در آن ورزش به راحتی تمرین کنید. به طور مثال اگر ورزش شما بوکس است، غیر از کفش مناسب بوکس، به شلوارک و تاپ رکابی نیاز دارید تا بتوانید در این لباس به خوبی تحرک داشته باشید و لباس‌تان مزاحم‌تان نباشد.

در عین حال برای دویدن در فضای باز باید لباسی انتخاب کنید که بیشتر پوست بدن شما را بپوشاند تا از آفتاب سوختگی در امان باشید. کارایی لباس در باشگاه با توجه به ورزش شما تعیین می‌شود. اگر خیلی شل یا خیلی سفت باشند، مزاحم حرکت‌تان خواهد شد و روی عملکرد شما تأثیر می‌گذارند. به خاطر داشته باشید که لباس‌های باشگاه بدنسازی باید نسبتاً راحت باشند.

 

برای موقعیت مکانی و زمانی ورزش شما مناسب باشد!

نحوه انتخاب لباس ورزشی مناسب، در حالی‌ که ممکن است برای بیشتر افراد بدیهی به نظر برسد، اما بسیار به موقعیت زمانی و مکانی که در آن ورزش می‌کنید ربط دارد.

همیشه باید قبل از انتخاب لباس، محل تمرین خود را در نظر بگیرید. لباسی که برای ورزش در خانه می پوشید با لباس ورزشی‌تان در بیرون از خانه متفاوت است. زمانی که می‌خواهید لباس‌تان را انتخاب کنید، به دما توجه کنید، زیرا احساس گرما یا سرمای بیش از حد، می‌تواند بر کیفیت ورزش شما تأثیر بگذارد. اگر در فضای بازی ورزش می‌کنید هوا سرد و بارانی است، باید غیر از لباس خود کلاه هم به همراه داشته باشید.

رنگ مناسبی داشته باشد!

رنگی که برای لباس ورزشی انتخاب می‌کنید، می‌تواند بر تمرین شما هم در سطح فیزیکی و هم از نظر روانی تأثیر بگذارد. رنگ‌هایی که می‌پوشید می‌تواند بر میزان جذب نور و دمای کلی شما در طول تمرین تاثیر بگذارد. اگر بیشتر از بقیه عرق می‌کنید، مشکی رنگ مناسبی برای شما در روزهای گرم‌ نیست.

از تأثیرات ذهنی رنگ‌ها در طول تمرین آگاه باشید. گفته می‌شود قرمز ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند رنگ مفیدی برای تمرین‌های با شدت بالا یا هیت باشد، در حالی که رنگ‌های خنثی به دلیل افزایش حس آرامش برای ورزش‌های آرامی مانند یوگا و پیلاتس مناسب‌تر هستند.

تعریق و رطوبت بدن را جذب کند!

جذب رطوبت مهمترین عنصری است که هنگام خرید لباس تمرین باید در نظر گرفت. پارچه قابل تنفس به شما امکان می‌دهد تا بهتر و راحت‌تر به هدف خود برسید. در این صورت، تعریق، سرعت شما را کاهش نمی‌دهد. با انتخاب یک لباس قابل تنفس، مطمئن باشید که بهترین معامله را انجام داده‌اید.

جنس پارچه لباس‌تان سبک باشد!

پنبه مخلوط شده با پلی استر همان چیزی است که باید برای لباس ورزشی به دنبال آن باشید. سبک‌ترین تی‌شرت ممکن را انتخاب کنید، زیرا کسی نمی‌خواهد لباس روی بدنش حین ورزش سنگینی کند‌. وقتی وزن لباس‌ها مقایسه می‌شود، پارچه نخی از همه سبک‌تر است.

انواع لباس ورزشی چگونه باید باشد؟

حالا انواع لباس ورزشی را معرفی ‌کنیم و ویژگی‌های مهمی که آن‌ها را تبدیل به یک لباس ورزشی مناسب می‌کند را خواهیم گفت. برای خرید لباس ورزشی می‌توانید به فروشگاه‌های همکار فیتامین مراجعه کنید.

لگ ورزشی

لگ، یک شلوار بلند جذب است که برای ورزشکاران بدنسازی و کراس فیت بسیار محبوب است. اما بهترین لگ کدام است؟ لگ خوب غیر از زیبایی، باید جنس مناسبی داشته باشد تا از پای ورزشکار در گرما و سرما محافظت می‌کند. در عین حال باید منعطف و نرم هم باشد و به ورزشکار اجازه تحرک کامل دهد.

لگ ورزشی لازم است که نسبتا محکم باشد که با استفاده زیاد پاره نشود و یا در صورت برخورد ورزشکار با جایی، از خراشیدگی و آسیب پوست او پیشگیری کند.

خنکی و جذب رطوبت لگ هم مهم است. تعرق ورزش باعث می‌شود عملکرد ورزشی شما دچار اختلال شود. اما وقتی لگ می‌پوشید، الیاف لگ باعث می‌شود رطوبت ناشی از عرق کردن در حین تمرین جذب شده و با سرعت بیشتری خارج و لگ خشک شود.

تیشرت ورزشی

مهم‌ترین نکته در انتخاب تیشرت ورزشی، سایز مناسب آن است. تیشرت در سایز درست انتخاب کنید تا بتوانید حرکات آزادانه داشته باشید. غیر از این، تی شرت شما باید متناسب با هوای محل تمرین باشد. نکته مهم دیگر جنس آن است، جنس تیشرت و لباس ورزشی شما باید مقاوم باشد (که حین ورزش پاره نشود)، همچنین سریع عرق روی آن خشک شود یا عرق را جذب کند.

جنس مناسب برای لباس ورزشی

جنس لباس ورزشی هر ورزش با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی لباس‌هایی که از نخ پنبه و الیاف طبیعی هستند، مناسب و خوبند؛ چراکه سبک و جاذب رطوبت و عرق هستند. الیاف مصنوعی مثل نایلون، سبک و راحت هستند، حتی عمر بیشتری هم دارند ولی عرق را جذب نمی‌کنند و غیر از ایجاد بوی بد، ممکن است ناراحتی‌های پوستی برای‌تان ایجاد کنند. پس اگر حین ورزش زیاد عرق می‌کنید، بهتر است که لباس نخ پنبه بپوشید یا حداقل آستر لباس‌تان از جنس نخ پنبه باشد.

سخن پایانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *